УДК: 654.01 DOI: 10.34649/AT.2021.6.6.005
Развитие профессиональных компетенций
Ильягуева О.Н., ОАО «РЖД», Центральная станция связи, начальник службы управления персоналом, Россия, Москва
Епишкин И.А., Российский университет транспорта, директор Российской академии путей сообщения, доцент, канд. экон. наук, Россия, Москва
Будицкий Е.Г., Российский университет транспорта, доцент, заведующий кафедрой «Автоматизированные системы и информационные технологии», доцент, канд. техн. наук, Россия, Москва
Рябиченко Р.Б., Российский университет транспорта, доцент кафедры «Автоматизированные системы и информационные технологии», канд. техн. наук, Россия, Москва
Ключевые слова: дистанционное обучение, профессиональные компетенции, Центральная станция связи
Аннотация. В статье рассмотрена реализация компетентностного подхода к дополнительному профессиональному образованию сотрудников ОАО «РЖД» на примере повышения квалификации в 2020 г. работников Центральной станции связи. Обоснован выбор заочной формы обучения с применением дистанционных образовательных технологий. Приведены особенности построения и изложения материалов курса. Предложено решение возникших в ходе обучения методических, информационно-технических и организационных проблем, связанных, прежде всего, со значительными объемами подготовки. Приведена и проанализирована статистика результатов обучения. В качестве выводов обоснована эффективность и экономичность описанного формата реализации программ дополнительного профессионального образования.
Development of professional competencies
Ilyagueva Olga, JSC “Russian Railways”, Central communication station, Head of Personnel Management Service, Moscow, Russia, ilyaguevaon@css.rzd.ru.
Epishkin Ilya, Russian University of Transport, Director of the Russian Academy of Railways, PhD (Econ.), Moscow, Russia, i.epishkin@rut.digital, SPIN-code: 6432-7850
Buditsky Evgeny, Russian University of Transport, Head of the Department “Automated Systems and Information Technologies”, PhD (Tech.), Moscow, Russia beg@raps.edu.ru, SPIN-code: 9990-4513
Ryabichenko Roman, Russian University of Transport, assistant professor, PhD (Tech.), Moscow, Russia, rrb@raps.edu.ru
Keywords: distance learning, professional competence, Central Communications Station
Summary: The article examines the implementation of a competency-based approach to additional professional education for employees of Russian Railways on the example of advanced training in 2020 for employees of the Central Communications Station for the development of professional competencies. The choice of extramural studies with the use of distance learning technologies has been substantiated. The features of the construction and presentation of the course materials are given. The solution of methodological, information-technical and organizational problems arising in the course of training, associated, first of all, with significant volumes of training, is proposed. The statistics of learning outcomes are presented and analyzed. As a conclusion, the authors substantiate the efficiency and economy of the described format for the implementation of additional professional education programs.
Журнал «Автоматика, связь, информатика». №6, 2021. С. 33–36