УДК: 654.022 DOI: 10.34649/AT.2021.5.5.002
Развитие оптической транспортной телекоммуникационной платформы
Обухов Андрей Дмитриевич,
Нижегородский государственный инженерно-экономический университет, доцент, канд. техн. наук, Россия, г. Нижний-Новгород
Понятов Алексей Александрович,
филиал СамГУПС в Нижнем Новгороде, доцент, канд. физ.-мат. наук, с.н.с., Россия, г. Нижний Новгород
Ключевые слова: телекоммуникации, волновое спектральное уплотнение, железнодорожный транспорт, цифровая железная дорога
Аннотация. В статье рассмотрены вопросы, связанные с планомерным внедрением технологий спектрального уплотнения каналов. Приведено обоснование необходимости развития оптической транспортной сети (OTN) в контексте перехода к цифровой железной дороге. Представлен опыт внедрения OTN на австрийских железных дорогах при реализации программы модернизации транспортного комплекса. Произведен анализ технических решений WDM и СWDM, как ключевых технологий развития оптической транспортной сети ОАО «РЖД».
Development of optical transport telecommunication platform on the railroads of Russia
Obukhov Andrey, Ph.D. (Tech.), Nizhny Novgorod State University of Engineering and Economics, Associate Professor, Russia, Nizhny Novgorod, adobukhov@mail.ru
Ponyatov Aleksey, Nizhny Novgorod branch of SamGUPS, Assoc. Prof., Senior Researcher, PhD in Physico-mathematical Sciences, Russia, Nizhny Novgorod, alexpo@rambler.ru
Keywords: Telecommunications, wave spectral multiplexing, railway transport, digital railroad
Summary: The article deals with the issues related to the systematic introduction of spectral multiplexing technologies. Justification for the necessity of optical transport network (OTN) development in the context of transition to digital railroad is given. The experience of OTN implementation on the Austrian railroads during the implementation of the transport complex modernization program is analyzed. The article also analyzes the technical solutions of WDM and SWDM as key technologies for the development of the optical transportation network of JSC “Russian Railways”.
С. 16–18