УДК 519.873 DOI 10.34649/AT.2020.11.11.002
Оценка надежности и безопасности функционирования систем ЖАТ
Морщинина А.А., ОАО «Радиоавионика», начальник отдела технологического и математического обеспечения НТЦ Перспективного развития НТК ЖАТ, канд. физ.-мат. наук, Россия, Санкт-Петербург
Морщинина Д.А., ОАО «Радиоавионика», ведущий специалист отдела технологического и математического обеспечения НТЦ Перспективного развития НТК ЖАТ, канд. физ.-мат. наук, Россия, Санкт-Петербург
Федореев К.Г., ОАО «Радиоавионика», ведущий инженер ТЦ по проектированию НТК ЖАТ, Россия, Санкт-Петербург
Ключевые слова: сложная техническая система, надежность, безопасность, коэффициент готовности, интенсивность отказов, вероятность опасного отказа
Аннотация. В статье рассмотрены системы железнодорожной автоматики и телемеханики как сложные технические системы, состоящие из совокупности функциональных блоков. Последние представляют собой систему с наличием или отсутствием восстановления и резервирования. На основе теории марковских случайных процессов разработаны математические модели функционирования блоков. Определены показатели надежности и безопасности системы в целом. Приведена методика построения сложной технической системы с требуемым уровнем надежности и безопасности.
Assessment of reliability and safety of railway automation and telemechanics systems
Morshchinina Alina, Radioavionica Сorporation, head of the Department of technological and mathematical support of scientific and technical center of perspective development, Candidate of Physico-Mathematical Sciences, Saint-Petersburg, Russia, morshinina_alina@mail.ru
Morshchinina Diana, Radioavionica Сorporation, lead specialist of scientific and technical center of perspective development, Candidate of Physico-Mathematical Sciences, Saint-Petersburg, Russia, diana_morshinina@mail.ru
Fedoreev Konstantin, Radioavionica Сorporation, lead engineer of technical center for engineering, Saint-Petersburg, Russia, fedoreevkg@yandex.ru
Keywords: complex technical system, reliability, safety, availability function, availability factor, failure rate, prob-ability of a dangerous failure
Summary: Railway automation and telemechanics systems are considered as complex technical systems consisting of a set of functional blocks. Each functional block is restorable or non-restorable system with or without redundancy. On the basis of the theory of Markov processes mathematical models of blocks’ functioning are developed. The parameters of reliability and safety of the system as a whole are determined. The method of building the complex technical system with the required level of reliability and safety is given.