УДК 656.25 DOI: 10.34649/AT.2021.6.6.004
Увязка систем управления с техническими средствами
диагностирования и мониторинга объектов инфраструктуры
Ефанов Д.В., ООО НТЦ «Комплексные системы мониторинга», заместитель генерального директора, д-р техн. наук, доцент, Россия, Санкт-Петербург
Осадчий Г.В., ООО НТЦ «Комплексные системы мониторинга», заместитель генерального директора – главный инженер, Россия, Санкт-Петербург
Аганов И.А., ООО НТЦ «Комплексные системы мониторинга», генеральный директор, Россия, Санкт-Петербург
Ключевые слова: системы железнодорожной автоматики и телемеханики, системы технического диагностирования и мониторинга, объекты железнодорожной инфраструктуры, индекс живучести объекта диагностирования, увязка системы мониторинга и системы управления, безопасность движения поездов, барьерные функции систем мониторинга
Аннотация. В статье отмечается необходимость увязки технических средств диагностирования и мониторинга с системами управления движением поездов на железнодорожном транспорте. Показано, что безопасные системы железнодорожной автоматики и телемеханики не могут обеспечивать безопасность при достижении предельных состояний объектов железнодорожной инфраструктуры, с которыми они непосредственно не взаимодействуют. Это может являться причиной нарушения безопасности движения поездов. Предложено решение информирования о скоростных ограничениях при проследовании объекта диагностирования (вплоть до полной остановки) поездного диспетчера и машиниста. Обсуждаются вопросы прямого воздействия технических средств диагностирования и мониторинга на объекты железнодорожной автоматики и телемеханики.
Linking control systems with technical means of diagnosis and monitoring the infrastructure facilities
Efanov Dmitry, Scientific and Technical Center “Integrated Monitoring Systems” LLC, Deputy General Director for Research and Development, Russia, St. Peterburg, Russian University of Transport (MIIT), Professor at “Automation, Remote Control and Communication on Railway Transport” Department, Dr. Sci. (Tech.), Associate Professor, Russia, Moscow, TrES-4b@yandex.ru
Osadchy German, Scientific and Technical Center “Integrated Monitoring Systems” LLC, Deputy General Director – Chief Engineer, Emperor Alexander I St. Petersburg State Transport University, Senior Lecturer at “Automation and Remote Control on Railways” Department, Russia, St. Peterburg, osgerman@mail.ru
Aganov Igor, Scientific and Technical Center “Integrated Monitoring Systems” LLC, CEO, Russia, St. Peterburg, e-mail: 7157000@bk.ru
Keywords: railway automation and telemechanics systems, technical diagnostics and monitoring systems, railway infrastructure objects, the survivability index of the diagnostic object, the link between the monitoring system and the control system, road safety, barrier functions of monitoring systems
Summary: The article notes the need to link technical means of diagnosis and monitoring with train traffic control systems in railway transport. It is shown that safe systems of railway automation and remote control cannot provide safety when reaching the limit states of railway infrastructure facilities with which it does not directly interact. This may cause a violation of the train traffic safety. The authors propose a solution for informing the traffic dispatcher and the train driver about the speed limits when passing the diagnosis object (up to a complete stop). The article discusses the issues of the direct impact of technical means of diagnosis and monitoring on the railway automation and remote control facilities.
Журнал «Автоматика, связь, информатика». №6, 2021. С. 25–29